Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:
головуючого – Михайла БОГОНОСА (доповідач),
членів Комісії: Надії КОБЕЦЬКОЇ, Галини ШЕВЧУК,
розглянувши питання допуску Зінченка Віталія Вікторовича до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24,
встановила:
Відповідно до частини першої статті 73 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) Вища кваліфікаційна комісія суддів України здійснює перевірку відповідності осіб, які виявили намір стати суддею, установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на основі поданих документів.
Участь у доборі на посаду судді можуть брати особи, які подали необхідні документи, визначені статтею 72 Закону, та відповідають установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у доборі (частина друга статті 73 Закону).
Про допуск або про відмову в допуску до участі у доборі на посаду судді Комісія ухвалює вмотивоване рішення (частина четверта статті 73 Закону).
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 1 800 прогнозованих вакантних посад суддів у місцевих судах (далі – Добір) та затверджено текст відповідного оголошення.
Підпунктом 14.1 пункту 14 Оголошення про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, затвердженого рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 (далі – Оголошення), передбачено, що Комісія на основі поданих особою документів здійснює перевірку: дотримання особою визначеного Комісією строку подання документів для участі у Доборі; поданих особою документів на відповідність переліку та вимогам до їх оформлення; відповідності особи встановленим Конституцією України та Законом вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у Доборі.
Згідно з підпунктом 14.2 пункту 14 Оголошення до участі у Доборі допускаються особи, які: у порядку та строки, визначені Оголошенням, подали всі необхідні документи; на день подання заяви та документів відповідають установленим вимогам до кандидата на посаду судді місцевого суду.
Рішенням від 15 січня 2025 року № 14/зп-25 визначено особливий порядок подання документів для участі в Доборі для окремих категорій осіб – військовослужбовців (далі – Особливий порядок).
Основною відмінністю Особливого порядку є встановлення більш тривалого строку подання документів для військовослужбовців – з 01 березня до 01 травня 2025 року включно (пункт 4 Особливого порядку).
Пунктом 1 Особливого порядку передбачено, що цей порядок подання документів для участі Доборі може бути реалізований військовослужбовцями Збройних Сил України та інших військових формувань, які станом на дату подання документів проходять військову службу та мають намір стати суддею.
Легітимна мета Особливого порядку окреслена в мотивувальній частині рішення Комісії від 15 січня 2025 року № 14/зп-25, яким визначено, що такий порядок встановлюється щодо військовослужбовців, які під час виконання конституційного обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України обмежені в можливості підготувати для подання документи порівняно з особами, які також мають намір стати суддею та не є військовослужбовцями.
Так, щоб реалізувати право на подання документів для участі в Доборі у строки, визначені Особливим порядком, необхідно дотриматися таких умов:
- наявність статусу військовослужбовця;
- проходження на день подання документів військової служби;
- місце військової служби – Збройні Сили України чи інші військові формування.
Крім того, пунктом 2 Особливого порядку окремо визначено деякі категорії військовослужбовців, на яких не поширюються норми особливого порядку навіть попри формальне дотримання вказаних вище умов.
Пунктом 3 Особливого порядку визначено, що для реалізації права на особливий порядок подання документів особа має надати документ (документи), що підтверджує (підтверджують) проходження військової служби станом на дату подання документів. До таких документів належать довідка з військової частини форми № 5 (додаток 24 до інструкції з діловодства у Збройних Силах України (пункт 2.9.4.3) або інший документ із зазначенням дати призову (зарахування на військову службу), виписка (витяг) з наказу про призов (зарахування на військову службу) тощо. Документ має містити дані про приналежність військовослужбовця до військової частини. За відсутності такого документа військовослужбовець може вказати цю інформацію у заяві довільної форми.
До Комісії 28 квітня 2025 року надійшла заява Зінченка Віталія Вікторовича про участь у Доборі.
Дослідивши подані документи, Комісією встановлено, що Зінченком В.В. подано ІНФОРМАЦІЯ_1, проте відомості про його приналежність до відповідної військової частини чи іншого військового формування відсутні.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про Службу безпеки України» від 25 березня 1992 року № 2229-XII (далі – Закон від 25 березня 1992 року № 2229 XII) Служба безпеки України – державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України.
Систему Служби безпеки України складають Центральне управління Служби безпеки України, підпорядковані йому регіональні органи, органи військової контррозвідки, військові формування, а також навчальні, науково-дослідні та інші заклади Служби безпеки України (стаття 9 Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII).
Згідно з частиною першою статті 19 Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII кадри Служби безпеки України складають: співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби. Порядок обліку кадрів Служби безпеки України затверджується Головою Служби безпеки України.
Частиною першою статті 20 Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII передбачено, що умови і порядок виконання своїх обов’язків співробітниками-військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством. Військовослужбовці Служби безпеки України складають військову присягу на вірність народу України.
Аналізуючи наведені норми Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII, Комісія зауважує, що правила Особливого порядку можуть поширюватися на військовослужбовців Служби Безпеки України за умови проходження на момент подання документів військової служби у створених в системі Служби безпеки України військових формуваннях.
Комісія вкотре наголошує, що Особливий порядок встановлений для військовослужбовців, які під час виконання конституційного обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України обмежені в можливості підготувати для подання документи порівняно з особами, які також мають намір стати суддею та не є військовослужбовцями.
Натомість Зінченко В.В. поданими документами підтвердив ІНФОРМАЦІЯ_2. Відтак Комісія позбавлена підстав, щоб констатувати, що заявник є особою, яка на момент подання документів для участі в Доборі проходить військову службу в одному зі створених у системі Служби безпеки України військових формувань, що є обов’язковим для реалізації права на особливий порядок подання документів.
Отже, Комісія вважає, що на Зінченка В.В. не поширюється пункт 4 Особливого порядку, яким надано військовослужбовцям додатковий строк для подання документів для участі в Доборі.
Водночас пунктом 3 Оголошення визначено строк подання заяви та документів для участі в Доборі – з 01 березня 2025 року до 30 березня 2025 року (включно). Встановлений строк подання документів є присічним і Комісією не продовжувався.
Комісія наголошує, що умови проведення Добору є однаковими та обов’язковими для виконання всіма кандидатами. Тому, Зінченко В.В. міг подати документи для участі в Доборі в загальний строк, визначений правилами проведення Добору.
Натомість Зінченком В.В. подано до Комісії заяву та документи для участі в Доборі 28 квітня 2025 року, тобто вже після спливу строку, визначеного Комісією.
З наданих кандидатом документів не встановлено обставин, які б перешкоджали йому подати документи у загальний строк, визначений Комісією, тобто з 01 до 30 березня 2025 року.
Відповідно до вимог частини третьої статті 73 Закону особи, які не подали всіх необхідних документів та/або подали документи, що не відповідають установленим законом вимогам, а також особи, які згідно з поданими документами не відповідають установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі у доборі на посаду судді не допускаються.
Підпунктом 60.1 пункту 60 параграфа 7 Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (у редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп-23 зі змінами), встановлено, що рішення про допуск або про відмову в допуску до конкурсу, добору або кваліфікаційного іспиту Комісія ухвалює у складі колегії.
Урахувавши викладене, Комісія дійшла висновку про наявність підстав для відмови Зінченку В.В. у допуску до участі в Доборі.
Керуючись статтями 69–73, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити Зінченку Віталію Вікторовичу в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24.
Головуючий Михайло БОГОНІС
Члени Комісії: Надія КОБЕЦЬКА
Галина ШЕВЧУК